Tuesday, February 02, 2010

maklumat ini adalah benar??

1. Jika anda makan satay, jangan pula lupa timunnya, sebabnya..

memakan satay bersama karbon yang terhasil selepas pembakaran akan  mendatangkan kesan karsinogen!  
Apa bendanya karsinogen tu? 
Ianya ialah suatu keadaan yang menyebabkan barah. Timun pula adalah  anti-karsinogen.


2. Jangan makan udangselepas mengambil pil vitamin C! sebabnya.. 

kemungkinan anda akan mati keracunan Arsenikdalam beberapa jam sahaja.


3. Barah akibat penggunaan bahan dalam Shampoo

Tukarlah ke jenama lain sebelum terlambat, jika  kandungan dalam shampoo anda mengandungi Sodium Laureth Sulfate atau ringkasnya SLS. Bahan ini akan menyebabkan barah dalam jangka  masa yang panjang dan ini bukannya jenaka.  Shampoo yang disahkan  mengandungi bahan ini ialah:

VO5, Palmolive, Paul Mitchell, L'Oreal,  Hemp Shampoo terbaru keluaran body shop, Nature Forcedan lain-lain  lagi.  Shampoo Clairol's Herbal Essence adalah satu-satunya yang  mengandungi Sodium Laureth Sulfatesecara tunggal.  

Meskipun pertanyaan telah pun dibuat terhadap syarikat ini dan jawapan dari  mereka ialah, "Ya memang kami dah tahu masalah ini tetapi kami tidak  boleh melakukan apa-apa kerana kami memerlukan bahan yang boleh  mengeluarkan busa yang banyak".  Dalam pada itu, Pasta Colgate & Dee Dee(untuk kanak-kanak) turut mengandungi bahan yang sama untuk penghasilan buih.


4. Kepada penggemar makanan jenis mee segera(tak kiralah maggi,  koayteow dsb), Pastikan berhenti makan dulu sekurang-kurangnya 3 hari selepas mengambil mee segera sebelum mengambil paket yang  seterusnya.

Maklumat yang dikongsi bersama dengan seorang doctor. Keluarganya telah menghentikan pengambilan makanan ini setelah  mendapat tahu berkenaan salutan wax ke atas makanan ini.  Inilah yang  menyebabkan mee segera tidak melekat antara satu sama lain apabila  dimasak. 

Telah dinyatakan terdahulu melalui SEORANG AKTOR dari SBC  (sekarang ni dikenali sebagai TCS).  Beberapa tahun lalu, yang mana kariernya membuatkan beliau sangat sibuk untuk memasak, jalan mudah  mengambil mee segera setiap hari.  Kemudiannya beliau disahkan  menghidap barah.  Barahnya disebabkan wax dalam mee segera. 

Doktor  juga memberitahu yang badan manusia memerlukan 2 hari untuk  membersihkan wax dari sistem badan.  Seorang lagi mangsa yang serupa ialah Pramugara dari SIA yang mana setelah berpindah dari rumah ibunya  ke rumahnya sendiri, Dia tidak memasak tetapi kerap makan mee segera. Dia didapati menghidap barah dan mati selepas itu.  Sekarang ini tindakan  memakan mee segera bolehlah diistilahkan sebagai 'makan untuk mendapat barah'.  Kalau istilah James Bond, 'Licence to kill!'


5. Bawang Goreng segera
Seorang kawan melawat ke sebuah  perusahaan kecil membuat bawang goreng, dan melihat terdapat banyak straw minuman.  Yang bewarna dan tidak bewarna diasingkan.  Apa yang  mengejutkan ialah strawyang tidak bewarna dicampurbersama gorengan  bawang yang bertujuan apabila plastik straw tersebut dipanaskan, ianya  melebur lantas menyaluti bawangtersebut.  Sebab itulah kalau bawang  goreng segera yang dibeli terdedah kepada udara tak akan lembik tapi  kalau kita buat sendiri lembik dalam masa yang singkat sahaja.


betol ke ni?? ntahla hanye nk kongsi maklumat sahaje.. 

No comments:

Post a Comment